Homepage
Cases
Employer Branding
Recruitment Marketing

WIJ ZOCHTEN EN VONDEN 100 VRIJWILLIGERS PER MAAND VOOR ARMENTEKORT

Dit hebben we gedaan

Campagneconcept

De uitdaging

ArmenTeKort is een organisatie waarvan je hart spontaan een sprongetje maakt. Hun droom? Een wereld zonder kansarmoede, te beginnen met Antwerpen. (De parking komt later wel.) Kansarmoede uit de wereld helpen, dat doen ze door buddy’s op pad te sturen. Kansbiedende buddy’s die ondersteuning bieden aan de kanszoekende buddy’s. Niet om de uitdagingen voor hen op te lossen, wél om hen een rustpunt te bieden. Iemand waarbij ze terecht kunnen.

En dus heeft ArmenTeKort vrijwilligers nodig. Héél veel vrijwilligers! En dat is een stevige uitdaging. Veel mensen willen wel iets teruggeven aan de maatschappij, maar er zijn ook drempels. Kan ik er voldoende tijd voor maken, bijvoorbeeld? Want iedereen heeft het druk druk druk en de wereld draait altijd maar sneller en sneller. Hoe kunnen we dan toch mensen warm maken om de warmste vrijwilliger bij ArmenTeKort te worden? Met die vraag gingen wij aan de slag.

DE AANPAK

Creatie
Straffe uitdagingen vragen om straffe experimenten. Wat als we nu eens met heel ons team (ja, héél ons team: 16 employer branding experten) een hele dag samenhokken? Rik en Mathias, de trekkers van ArmenTeKort en Dirk en Ronny, buddy’s bij ArmenTeKort, droegen met veel plezier hun creatief steentje bij.

De output na die dag? Straffe kleine en grote concepten, rake suggesties om de processen aan te passen, ideeën voor een event. Tonnen inspiratie. Te veel eigenlijk voor de heren van ArmenTeKort om het mee naar huis te kunnen nemen.

Eentje halen we er met gepaste trots uit. Een collega zei: "De doorsnee Antwerpenaar, die kan toch wel wat tetteren, hè?”. Waarop de andere collega zei: “Juist, terwijl een buddy toch vooral goed moet kunnen luisteren en dus zwijgen?”. Voilà, zo ontstond onze tagline: “Gezocht: Antwerpenaar die een uur zijn mond kan houden.” Niet veel later drukte ArmenTeKort op de campagneknop!

DE IMPACT

De cijfers van de campagne: awel, die mogen er zijn! De campagne werd gretig gedeeld en de duimpjes vlogen ons rond de oren. Dus tot daar, alles méér dan goed!

Maar toegegeven, er is nog werk aan de winkel. Om iemand zijn leven te laten omgooien en vrijwilliger te worden, daar heb je meer voor nodig. Want dat gebeurt natuurlijk niet met één enkele post.

Verhalen met een lach en een traan, getuigenissen uit het leven gegrepen. Jazeker, de emo-kaart! Niets mis mee. En dat is net een stukje van de puzzel dat ArmenTeKort vandaag nog mist. We hebben veel ‘awareness’ gecreëerd, maar voldoende ‘consideration’ content maken, dat is als vzw met beperkte middelen niet evident. Misschien op de agenda voor volgend jaar?

DE CONCLUSIE

Vrijwilligers vinden is geen gemakkelijke opdracht, zeker niet in een maatschappij waar tijd een schaars goed is. Maar met een krachtige campagne, een dosis humor en een duidelijke boodschap hebben we ArmenTeKort op de kaart gezet. De awareness is er, de interactie ook. Nu is het tijd voor de volgende stap: diepgaande verhalen en getuigenissen brengen die mensen echt raken en aanzetten tot actie. Want wie vandaag twijfelt, kan morgen de warmste buddy worden.

Het team
Het hele, ja echt het héle team van Insilencio

No items found.

Ook een uitdaging voor ons?

Contacteer ons

Andere cases die je mogelijk ook interesseren

Rebranding
Employer Branding

MEER DAN EEN FACELIFT: HOE ONZE REBRANDING ONZE VISIE VERSTERKT

Bekijk project
Employer Branding
Recruitment Marketing

HOE WE 3.000 BEZOEKERS PER WEEK LOKTEN NAAR DE JOBSITE VAN TVH

Bekijk project