Bij Insilencio zijn we overtuigd dat een jobsite het hart is van je rekruteringscampagne. AXA, Delhaize, NMBS, bpost, Schweppes Suntory, Stibbe… Heel wat grote en kleine organisaties klopten aan om samen hun jobsite uit te tekenen. Maar hoe zorg je ervoor dat een kandidaat de weg vindt naar de juiste job? Dat je sterktes als werkgever duidelijk naar voor komen? Dat een jobsite robuust wordt ontwikkeld, zodat die er voor meerdere jaren staat? We vergelijken het bouwen van een jobsite vaak met het bouwen van een huis. En wel hierom…
Het is heel verleidelijk om meteen te starten met de vormgeving van je site. Maar je kandidaat zal enkel zijn weg vinden als de sitemap en architectuur door en door klopt. Dat fundament, die ruwbouw is achteraf nog moeilijk te veranderen. Vandaar dat we bij Insilencio zoveel energie steken in workshops met de belangrijkste stakeholders. Daar stellen we de prioriteiten scherp en leren we uit de gebruikersdata van de oude jobsite.
De homepage wordt wel eens beschouwd als de enige voordeur. Met social media campagnes kan je echter bepaalde profielen naar specifieke pagina’s in je website leiden, waardoor ze meteen bij de juiste content terechtkomen. Dat kan een jobdomein zijn, maar evengoed een vacature. Ontwerp dus elke pagina als een mogelijke landingspagina.
Eenmaal het framework af is, kan je starten met de inrichting. Een jobsite staat er meestal niet voor 1 of 2 jaar. Probeer dus los te komen van trends en zoek je inspiratie eerder in de huisstijl van je eigen merk. Duik eventueel in het verleden en vind er stijlelementen die uniek zijn. Zo ziet je site er binnen enkele jaren nog even authentiek uit.
Zet je werknemer centraal in elk stukje content. Van hero fotografie tot video story, van teampagina tot culture fit quiz. Vergeet je recruiters geen gezicht te geven. Maak alles op maat van je kandidaat. Dat betekent ook op maat van mensen met een beperking of andere afkomst. Websites worden nog te vaak gemaakt voor en door digital natives. User testing is dus nooit een overbodige luxe.
Hoe meer mensen betrokken worden, hoe complexer het wordt. Een klein team van beslissers heeft het voordeel dat de informatie gecentraliseerd blijft. Net zoals het beter is om met één aannemer te werken, is het best practice om met één development partij te werken.
We doen er bij Insilencio alles aan om meteen een krachtig product neer te zetten. Maar geen enkel ontwerp is perfect. Met de juiste tracking krijg je meteen een zicht op waar je nog moet sleutelen. Een hedendaagse jobsite is een voortdurend proces van meten, bijsturen en onderhouden. En hoe beter je een huis onderhoudt, hoe langer het er staat.