In de reeks “Inside Insilencio” zitten we elke maand samen met een van onze experts om hun kennis met de wereld te delen. Lees mee en krijg als eerste onze inside informatie over employer marketing.
In de afgelopen 20 jaar hebben we al heel wat langdurige relaties tussen werkgevers en werknemers waargemaakt. Maar de mooiste romance vond plaats binnen onze eigen muren. Ontmoet: Lise Daes1, content creator en copywriter bij Insilencio. Voor we het gesprek beginnen, waarschuwt ze al: “Pas op hé, eens ik over mijn job begin te praten, is het moeilijk om te stoppen.” We zijn dus vertrokken voor een uitgebreid gesprek over haar eerste liefde – op werkvlak dan – en al die andere keren dat ze al een crush – nogmaals: op werkvlak! – had op één van onze klanten:
“Je kan niet zo veel voor een bedrijf schrijven zonder zelf ook een beetje verliefd te worden.”
Lise Daes
“Toen ik nog studeerde aan Thomas More, kwam Tom van Insilencio een gastles geven over employer branding en ik was meteen verkocht. Dus heb ik een groot risico genomen door al mijn eieren in één mandje te leggen voor mijn stageplaats. Ik moest en zou bij Insilencio terechtkomen. Verliefdheid doet iets met een mens.”
“Zeker! Toen ik na de stage terug op school kwam, voelde ik dat ik nu echt vertrokken was. Ik had bij Insilencio zoveel geleerd en al die kennis kon ik al meteen toepassen in mijn studies. Een jaar later verscheen er een vacature voor content creator/copywriter. Ik heb heel even getwijfeld – moet ik wel met mijn allereerste lief trouwen? Is het niet beter om nog wat rond te kijken? – maar de job voelde té hard alsof ze voor mij was gemaakt. Ik mocht mijn rol dan ook nog eens helemaal zelf invullen en vormgeven. Meant to be? De clichés stapelen zich op!”
“Na mijn stage heb ik getwijfeld om te solliciteren – moet ik wel met mijn allereerste lief trouwen? – maar de job was gewoon voor mij gemaakt. It was meant to be!“
Lise Daes
“Hier werken lijkt een beetje op een open relatie (lacht). Ik wil maar zeggen: we werken niet alleen voor Insilencio, we werken ook voor veel verschillende klanten – aan afwisseling of variatie dus geen gebrek. Op 15 klanten tegelijk werken is geen uitzondering bij Insilencio. Maar soms kom je een klant tegen die toch net iets specialer is. Zo heb ik lange tijd 80% van mijn tijd voor Delhaize gewerkt en bijna 350 van hun medewerkers gesproken. Stuk voor stuk mensen die met veel liefde over hun job praten. En die dan ook nog eens van eten houden. Goeie match voor mij! Na een tijd word je daar onthaald als een collega. Maar dat bevestigt voor mij vooral hoe graag ik mijn werk bij Insilencio doe.”
“Het menselijke. Elke dag helpen we gewone werkgevers om uitzonderlijk te worden – droomwerkgevers zoals wij ze graag noemen. Om dat te doen, moet je dicht bij de mensen zelf staan.
Daarnaast is er een groot verschil in marketing voor jobs – wat wij doen – en marketing voor een product. Wij willen een job niet aan zoveel mogelijk mensen verkopen, wel aan de juiste mensen. En die vertellen we de waarheid. Want vooraleer wij een verhaal brengen, willen we weten wat er zich achter de deuren van onze klant afspeelt en hoe dat al dan niet strookt met het verhaal dat ze willen uitdragen. Bedrijven die zich niet transparant tonen, zullen we steeds uitdagen om dat toch te doen. Blijft het alsnog een gesloten deur? Dan laten we hem ook aan onze kant dicht. Dat is ons kinderslot. Gelukkig komen we die bedrijven amper tegen. Dat is ons grote privilege: bedrijven waar wij mee samenwerken zijn op z’n minst gemotiveerd om een goede werkgever te worden. Dus, ben je op zoek naar een job? Kijk dan eens in ons klantenbestand, dat zijn de goei! (lacht)”
“Bedrijven waar wij mee samenwerken zijn op z’n minst gemotiveerd om een goede werkgever te worden. Dus, ben je op zoek naar een job? Kijk dan eens in ons klantenbestand!”
Lise Daes
“Als ik hier niet had gewerkt, had ik mezelf nog niet zo goed gekend als nu. Zowel professioneel als persoonlijk ben ik mezelf hier tegengekomen. Voor mij is dat het mooiste wat deze job me gebracht heeft, maar anderen kan het net afschrikken. We gaan hier echt voor verbinding, dus je kan niet aan de oppervlakte blijven. Als je niet op zoek bent naar connectie met collega’s of een toefje introspectie, dan zal het wellicht geen match zijn.”
“Door deze job te doen, doet het vaak extra pijn om vrienden of familie te horen vertellen over hun slechte ervaringen bij hun werkgevers, over werkvloeren die vol liggen met red flags. Ik kan dan niet anders dan denken – en soms zelfs zeggen: ‘Ik ken zoveel betere werkgevers voor u!’
Het zou fijn zijn als nog meer bedrijven snappen dat ze méér kunnen doen om hun medewerkers echt gelukkig te maken. Want financiële rendabiliteit hangt samen met gelukkige medewerkers: je krijgt het eerste via het tweede. Je mag je zaak dus gerust runnen vanuit een louter zakelijke overtuiging. Maar de andere kant – de menselijke kant – moet er ook zijn. Zonder die basis kunnen we niet aan de slag.”
“Ik geloof dat de meeste bedrijven het goed bedoelen, maar niet altijd de juiste kennis, mankracht of tools hebben. Wij hebben die kennis en tools wél. Wij gunnen bedrijven een zekere ontzorging, een duw in de rug om hun goede intenties waar te maken. Zodat ook zij hun perfecte matches kunnen vinden.”