Wat wil je dat nieuwe medewerkers na een eerste week zeggen over hun nieuwe werkgever op de vrijdagse apero met vrienden? Of op dat familiefeest op zondag? Dat ze trots zijn op hun nieuwe job. Meer zelfs, dat ze trots zijn op hun nieuwe job bij een topwerkgever. Daarom is het belangrijk om hen van dag 1 mee te nemen in jouw verhaal. Maar hoe doe je dat? Door de volgende 3 vragen helder en inspirerend te beantwoorden.
Heb je het boek ‘Drive’ van Daniel Pink al gelezen? Absoluut een aanrader! Pink geeft daarin meer inzicht in wat mensen drijft. De eerste driver is purpose. Mensen willen namelijk het gevoel hebben dat een organisatie met iets zinvols bezig is en dat zij daar een betekenisvolle rol in te spelen hebben.
Een inspirerende mission statement is daarbij een goed begin, maar niet genoeg. Laat mensen ook zien wat de impact is van jouw organisatie. Breng ze in contact met je klanten die vertellen wat jullie voor hen betekenen. Toon welke projecten in lijn liggen met jullie missie.
Heel leuk, al die straffe dingen die je organisatie doet, maar ziet de nieuwkomer de link tussen zijn rol en dat hogere doel? Dat is niet altijd even vanzelfsprekend. Een goede teamoefening kan daarbij helpen!
Breng samen in kaart wat de impact is van zijn rol. Hoe draagt deze bij tot de rest van de collega’s? Tot de klanten? En uiteindelijk tot die unieke missie die jullie samen willen vervullen? Zo help je een starter meteen om te zien dat hij een unieke bijdrage levert die mee het verschil maakt.
Als starter kom je graag terecht in een warme familie. Een groep collega’s met eenzelfde DNA. Een DNA dat aansluit op de waarden van de organisatie en haar mensen. Zorg er daarom voor dat iedereen die waarden kent en dat ze ook echt iets betekenen. Zo komen ze pas tot leven bij je werknemers.
Bij Insilencio kozen we voor mantra’s als ‘No guts, no glory’, ‘We’re in this together’ en ‘Positivity is contagious’. En vanaf je onboarding (en zelfs ervoor) hoor je deze zo vaak vallen dat je weet dat ze echt iets betekenen.
Heb je scherpe antwoorden op bovenstaande vragen die een nieuwkomer in 5 minuten met trots kan navertellen? Dan ben je al een heel eind op weg! Maar onder het motto ‘Alles kan beter’: maak er een experience van. Key words? Uniek en persoonlijk. Wanneer je erin slaagt om op die manier je starters mee te krijgen in je verhaal, heb je vanaf de eerste week nieuwe ambassadeurs aan boord!
Wil je graag nóg tips om je onboarding nóg succesvoller te maken? Die vind je in de blogpost van onze collega Evelyne. Lees hem hier.
Benieuwd naar meer? Vraag dan ook zeker de resultaten van onze young grads survey aan. Daarin vroegen we hen naar wat zij belangrijk vinden bij hun toekomstige werkgever. En deze 3 pijlers scoorden alvast hoog.