Homepage
Nieuws

Van afvinken naar echte inclusie in employer branding met Sana Sellami

Situatieschets: het is een donderdagavond in april. We vieren onze 20ste verjaardag. En we kijken vooruit op de volgende 20 jaar employer branding. Onze gasten zitten vol verwachting gericht naar het podium, waarop Ashley Abigail Gençer-Wills, Julien De Wit en Sana Sellami hun stukje van de employer branding puzzel zullen delen. Zie je het voor je? Perfect. Dan bouwen we dat podium graag terug voor je op.

Vandaag aan het woord: Sana Sellami, gerenommeerd inclusie-expert en strateeg, die zich focust op het stimuleren van organisatorische groei door de kracht van diversiteit en inclusie.

“Diversiteit, Equity & Inclusie zijn geen optionele ‘nice-to-haves’, maar essentiële ‘must-haves’”

Zo, dat is meteen uitgeklaard. Tijdens haar keynote neemt Sana ons mee in de kracht van diversiteit en inclusie. Ze heeft vanavond één missie: voor eens en voor altijd duidelijk maken dat DEI onmisbaar is in een sterke employer branding strategie. Was dat nog niet duidelijk dan? Helaas. DEI is al jaren een hot topic, maar in de praktijk blijft het een uitdaging om het succesvol te implementeren. Veel organisaties slagen er nog niet in om diversiteit volledig te omarmen. Dus laten we beginnen bij het begin:

Waarom is DEI zo cruciaal voor jouw organisatie?

Superdiversiteit is het nieuwe normaal. Onze Belgische bevolking – en arbeidsmarkt – is nog nooit zo divers geweest als vandaag. Daarnaast staat Gen Z aan de start van hun carrière, klaar om de arbeidsmarkt te domineren. En zij hebben vragen voor de organisaties waar ze solliciteren. Veel vragen. Het is een generatie die niet onder stoelen of banken steekt dat ze een rechtvaardigere en duurzamere wereld wil. Dus als je hen wil aantrekken, is inzetten op DEI geen optie, maar een vereiste.

Vergroot je talentenpoel.

Sana spreekt klare taal: je doelgroep zal niet groter worden als je in dezelfde vijver blijft vissen. Organisaties voelen de arbeidsmarktkrapte langs alle kanten en krijgen vacatures steeds moeilijker opgevuld. DEI biedt dé kans om meer divers talent een kans te geven. Het is geen kostenpost, maar een investering die loont. Niet alleen bij het aantrekken van talent, maar ook intern. Wil jij een groter gevoel van betrokkenheid, welzijn en tevredenheid bij medewerkers? Dan is het antwoord duidelijk: DEI.

Ga verder dan afvinken.

Nu willen we dat je even heel aandachtig leest…

1. DEI is niet alleen de verantwoordelijkheid van HR.
2. DEI is meer dan een checklist voor representatie op je website en social media.

Dus steek de koppen bij elkaar en leg die checklist aan de kant. Het is tijd voor een DEI-strategie die doordrongen is tot in de kern van je organisatiestructuur. De sleutel voor succes? Geen checklist, wel authenticiteit. Toon echte, ongefilterde verhalen van de mensen binnen de organisatie. Want enkel een waarheidsgetrouw beeld van je organisatie leidt tot duurzame rekrutering.

Maar wat als je huidige realiteit helemaal nog niet divers is?

Own it. Wees écht, open en eerlijk. Het is die transparantie die zal zorgen voor een magnetisch effect dat mensen aantrekt. Sta je nog maar aan het begin van je DEI? Deel dan de ambitie die je organisatie heeft om eraan te werken. Houd het niet alleen bij wat je wilt bereiken, maar ook hoe je dat gaat doen. Welke concrete acties doe je nu al? Wat wil je beter doen? Wat zijn de resultaten van je initiatieven tot nu toe?

Het doel is dat elke persoon de bevestiging krijgt dat iedereen erbij hoort omdat je dit als organisatie actief omarmt. Zowel intern als extern. Want onthoud: als kandidaten zich niet kunnen herkennen in het verhaal van je organisatie, hoe kunnen ze zich dan voorstellen deel uit te maken van je team?

Begin door jezelf af te vragen of je organisatie de waarden van DEI op elk niveau reflecteert. Heb je daar hulp bij nodig? Dan kennen wij een expert die je graag verder helpt: hello@sanasellami.com

{{quote}}

“Sta je nog maar aan het begin van je DEI? Deel dan de ambitie die je organisatie heeft om eraan te werken. Houd het niet alleen bij wat je wilt bereiken, maar ook hoe je dat gaat doen.”

Sana Sellami

Misschien vind je deze ook interessant

Wellbeing is geen guessing game. Ashley Abigail Gençer-Wills over evidence-based wellbeing.

Wellbeing is geen guessing game. Ashley Abigail Gençer-Wills over evidence-based wellbeing.

Lees het artikel
De toekomst van werk: hoe Gen Z de regels verandert met Julien De Wit

De toekomst van werk: hoe Gen Z de regels verandert met Julien De Wit

Lees het artikel
De optimale candidate experience: maak van een prille romance een succesvolle relatie

De optimale candidate experience: maak van een prille romance een succesvolle relatie

Lees het artikel

LEER ALLES OVER EMPLOYER BRANDING IN ONZE INSILENCIO ACADEMY

Insilencio Academy, dé plek waar jij alles kan leren over all things employer branding en uitgroeit tot een employer marketing professional. Of leer hoe je van jouw organisatie een employer of choice maakt.
Over Insilencio Academy

“Dankzij een combinatie van theorie en best practices uit het werkveld hielp de Insilencio Academy ons te blijven ijveren een employer of choice te zijn!”
Liselotte Parmentier,
PwC Belgium