Employer Branding

VYNCKE: van een intern vuur naar een authentiek employer brand

Een sterk employer brand pluk je niet zomaar uit de lucht, daarvoor moet je diep graven in je organisatie. Het bewijs daarvan is VYNCKE. Dit Belgisch familiebedrijf is gespecialiseerd in duurzame energieoplossingen en is dé referentie in hun markt. Maar hun werkgeversidentiteit? Dat was hun best bewaarde geheim. That’s where we come in.

VYNCKE is zo’n organisatie waar we binnenstappen en meteen voelen dat er vuur in zit. In het geval van VYNCKE mag je dat gerust letterlijk nemen aangezien hun energie-installaties specifiek gebouwd zijn om door middel van vuur verschillende soorten biomassa en afval van hun klanten om te zetten in energie. Maar dat is niet het vuur waar we het over hebben. Er heerst een interne cultuur van trots, betrokkenheid en authenticiteit. Een combinatie waar we maar al te graag mee aan de slag gaan om er een duurzaam employer brand van te maken.

Onze aanpak

Strategie

Een sterk employer brand moet in de eerste plaats passen bij je merk, je medewerkers en je toekomstvisie. Daarvoor begin je met een diepgaand begrip van de organisatie. Bij Insilencio starten we elk project dan ook met een uitgebreide Employee Value Proposition (EVP) bevraging. Voor VYNCKE organiseerden we negen wereldwijde focusgroepen, zeven managementinterviews en diverse workshops met het projectteam. Zo identificeerden we drie pijlers waarop we VYNCKE’s verhaal konden opbouwen:

  • We ignite excellence: we inspireren onze medewerkers met innovatieve oplossingen en een toewijding aan kwaliteit en klanten.
  • We fuel your flame: VYNCKE biedt je alle kansen voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.
  • We keep the fire burning: hier kun je vrij ontdekken wie je bent en wat je graag doet, gesteund door een sterke gemeenschap van Vynckeneers.

Creatie

De pijlers maken het al duidelijk: vuur ligt aan de basis van VYNCKE’s bestaan. Zowel in hun producten als in hun cultuur doen ze er alles aan om het vuur aan te wakkeren. Dan kan je twee kanten uit met de creatie. Ofwel ga je op zoek naar een verrassende nieuwe invalshoek of je gaat volledig voor een concept dat voelt als thuiskomen. ‘We are firemakers’ hoort bij die laatste categorie.

Niet baanbrekend, wel authentiek. Dat maakt een duurzaam employer brand. Een brand dat de trots en passie van elke Vynckeneer weerspiegelt en de perfecte basis vormt voor een vurige carrièresite. Wanneer het concept klopt, komt de rest vanzelf. Zoals een nieuw logo en een merkidentiteit die naadloos aansluiten bij de cultuur en waarden van VYNCKE.

Interne communicatie en betrokkenheid

We’ve said it before, and we’ll say it again: een succesvol employer brand begint intern. Dat geldt niet alleen voor de creatie, maar ook voor de uitrol van je employer brand.
Voor we extern gingen, lanceerden we dan ook een interne campagne. We ontwikkelden een inspirerende video die in alle vestigingen werd getoond om het nieuwe employer brand te introduceren. Deze video legde de nadruk op de nieuwe waarden en liet zien hoe elke Vynckeneer bijdraagt aan het vuur dat VYNCKE brandend houdt.

Waarom moet je altijd eerst intern lanceren?

  • Medewerkers als ambassadeurs: je medewerkers zijn je eerste en belangrijkste ambassadeurs én ze spreken de taal van je doelgroep. Betrek hen vroeg in het proces en verzamel hun waardevolle input.
  • Interne betrokkenheid: voortdurende, open communicatie houdt medewerkers op de hoogte van veranderingen, kan hen inspireren en zorgt ervoor dat ze als een team achter het employer brand staan.
  • Erkenning en waardering: je laat medewerkers voelen dat hun mening telt en dat hun bijdrage aan het employer brand gewaardeerd wordt.

Resultaat en impact

Op dit moment zijn we nog volop bezig met de volledige externe uitrol, maar intern zien we al enkele positieve signalen:

  • Enthousiasme tijdens de interne lancering: de medewerkers (aka. Vynckeneers) waren enthousiast over het nieuwe employer brand, wat bleek uit de positieve reacties en betrokkenheid.
  • Social media engagement: de interne video's en content werden veel gedeeld op social media, wat de trots van de medewerkers weerspiegelt.
  • Versterkt community gevoel: de nieuwe merkidentiteit heeft bijgedragen aan een sterker gevoel van gemeenschap binnen VYNCKE.

Dit is nog maar het begin. Het doel is nu om dit enthousiasme en deze betrokkenheid te verankeren in de gehele candidate en employee experience.

 

Team

Strategie: Ellen Van Hoof en Isabeau Vandorpe
Creatie: Nico Hallaert en Heleen Miermans

Tevreden klant? Tevreden Insilencio!

Wil jij ook een employer brand dat resoneert met zowel huidige medewerkers als potentiële kandidaten
We helpen je graag verder:

Onze andere projecten

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Hey, ik ben van

    Schrijf me in op