De toekomst van werk: hoe Gen Z de regels verandert met Julien De Wit

Heleen Miermans Heleen Miermans 3 min read

Situatieschets: het is een donderdagavond in april. We vieren onze 20ste verjaardag. En we kijken vooruit op de volgende 20 jaar employer branding. Onze gasten zitten vol verwachting gericht naar het podium, waarop Ashley Abigail Gençer-Wills, Julien De Wit en Sana Sellami hun stukje van de employer branding puzzel zullen delen. Zie je het voor je? Perfect. Dan bouwen we dat podium graag terug voor je op.

Vandaag aan het woord: Julien De Wit, auteur, columnist, spreker en strategy en communications consultant. Zijn puzzelstuk? Gen Z. Ook wel ‘die luie generatie’ genoemd die vooral ‘niet wil werken’. Is dat echt zo? Julien De Wit vroeg het meteen aan ons publiek:

Zijn jongeren vandaag de dag luier dan de vorige generatie?

De meningen in de zaal waren verdeeld, maar voor Julien is het antwoord simpel: nee. Waar knelt het schoentje dan wel? Als rasechte Gen Z’er en ex-voorzitter van de Vlaamse vereniging van studenten begrijpt hij waarom zijn generatie zo verkeerd begrepen wordt: de werkstijl van jongeren verschilt van die van vorige generaties. Maar minder gemotiveerd of zelfs luier? Absoluut niet. Jongeren willen een verschil maken. Daarvoor hebben ze passie en toewijding te over, maar ze verwachten er ook veel voor terug. Daar kunnen we over klagen, of we kunnen er allemaal van leren. 

“Jongeren willen een verschil maken. Daarvoor hebben ze passie en toewijding te over, maar ze verwachten er ook veel voor terug.”
Julien De Wit

Jongeren weten wat ze waard zijn en ze zijn niet bang om daarvoor op te komen.

In een krappe arbeidsmarkt met veel ruimte om te onderhandelen, kun je het jongeren haast niet kwalijk nemen dat ze kritisch zijn. Maar heb alsjeblieft geen schrik van hen. Ze staan open voor feedback. Gaan ze te ver in hun onderhandelingen? Vertel het hen dan gewoon. Deze generatie heeft nog weinig ervaringen in de echte wereld, in tegenstelling tot wat ze meekrijgen online. Zo wordt het heel moeilijk voor hen om te vergelijken. Wees dus die realiteit, maar probeer ook hun perspectief te begrijpen.

Jongeren zien een job als een heel belangrijk puzzelstukje van hun identiteit.

Ben ik het soort persoon dat job x doet bij organisatie y? Welke impact heb ik met het werk dat ik hier doe? Voor jongeren is zingeving prioriteit nummer één. Het staat hoger dan extralegale voordelen of zelfs een hoog loon. Jongeren kiezen niet zomaar een job, ze kiezen een stukje van hun identiteit. En die keuze moet goed voelen.

Ok. Maar hoe kunnen wij als organisatie hen hier dan in ondersteunen?

Aha, daar is het magische woord: authenticiteit. Probeer jongeren niet te overtuigen met een waslijst aan voordelen, maar vertel hen hoe het écht is om voor jouw organisatie te werken. En vergeet niet wat je mama altijd zei: eerlijkheid duurt het langst. In deze context mag je dat gerust letterlijk nemen. Wil je iemand aanwerven die echt voor een lange tijd deel zal uitmaken van je organisatie? Dan duurt eerlijkheid écht het langst. Want die Gen Z’ers maak je niets wijs.

Dus maak duidelijk wat de impact van jouw organisatie is op de samenleving en hoe de jongere daaraan kan bijdragen. Maar luister ook echt. Vraag wat zij verwachten, willen en voor zich zien. En het belangrijkste van al: geef hen een eerlijk antwoord en feedback over hoeveel daarvan mogelijk is binnen jouw organisatie. 

Wanneer ze hun plek gevonden hebben, zijn ze deel van je organisatie.

Gen Z wil zich thuis voelen. Ze zijn op zoek naar verankering in een bedrijf en de maatschappij. Daarvoor zullen ze zelf initiatieven opzetten of op zoek gaan naar manieren om de cultuur te verbeteren. Als organisatie moet je dan vooral mee kunnen. Dat wil zeggen dat je zelf goed moet weten waar je voor staat, wie je bent en wat bij je past. 

Alleen zo trek je het juiste talent aan en behoud je het ook. Dat geldt trouwens niet enkel voor Gen Z. Alle generaties plaatsen authenticiteit steeds hoger op de lijst. Want die gemotiveerde jonge generatie? Die zet ons allemaal aan het denken. 

“Wil je iemand aanwerven die echt voor een lange tijd deel zal uitmaken van je organisatie? Dan duurt eerlijkheid echt het langst. Want die Gen Z’ers maak je niets wijs.”
Julien De Wit

Conclusie: Misschien zijn we helemaal niet zo verschillend.

Laten we eerlijk zijn. Zijn we niet allemaal op zoek naar zingeving? Willen we niet allemaal een impact maken, groot of klein? Willen we niet allemaal geapprecieerd worden voor wat we doen? Misschien verschillen we helemaal niet zoveel als we denken. Om de cirkel rond te maken: misschien zijn jongeren niet luier geworden, misschien zijn we met zijn allen een beetje luier aan het worden? En dat is misschien niet eens zo erg. ;-)


In zijn boek ‘Ge(e)neratie’ schrijft Julien een pleidooi voor communicatie over generatiegrenzen heen. Hij brengt jong en minder jong samen om na te denken over oplossingen voor de problemen waar deze ge(e)neratie mee te kampen zal krijgen. 

Kan je niet genoeg krijgen van onze ‘The Next 20’-inspiratie. Lees dan ook de tips van Ashley Abigail Gençer-Wills voor evidence-based wellbeing. Of duik dieper in de visie van Sana Sellami op DEI (diversity, equity and inclusion) in employer branding.

    Inschrijven voor nieuwsbrief

    Hey, ik ben van

    Schrijf me in op