Hoe meet je sterke employer marketing? Aan het aantal sollicitaties of aan het aantal nieuwe werkkrachten? Of gaan we zelfs nog verder: aan het aantal nieuwe werkkrachten dat langer dan enkele maanden aan boord blijft? Je weet vast al waar we naartoe willen:
Employer marketing is niet hetzelfde als klassieke marketing.
Nu denk je misschien: tell me something I don’t know. Maar er is één heel goede reden voor. Bij employer marketing wil je vooral kwaliteit. Je wil niet zoveel mogelijk sollicitanten (= klanten). Je wil de juiste. Daarom schreven wij deze 5 tips voor een jobsite, waarmee je minder sollicitanten binnenkrijgt, maar wel dé perfecte collega vindt.
Zoek je een manier om sollicitanten te filteren zodat alleen de beste kandidaten overblijven? Lees dan verder.
Wees transparant over de uitdagingen bij de functie of binnen je bedrijf. Kandidaten waarderen eerlijkheid en zij die niet terugdeinzen voor deze uitdagingen, zijn vaak de meest toegewijde en veerkrachtige werknemers. Een rooskleurig beeld schetsen, trekt misschien wel veel mensen aan, maar die roze bril valt vroeg of laat toch weer af. Kies voor een duurzame samenwerking van in het begin.
Vage functieomschrijvingen trekken een breed scala aan sollicitanten aan, wat het selectieproces kan bemoeilijken. Wees duidelijk over de verantwoordelijkheden, vereisten en voordelen van elke positie. En ook over wat je niet zoekt. Denk aan visies of werkgewoonten die niet bij de bedrijfscultuur passen. Je kan bijvoorbeeld een sectie aan je vacature toevoegen: ‘waarom deze job niet bij je past’. Dit bespaart zowel jou als de sollicitant kostbare tijd.
Gebruik video of virtuele rondleidingen om een authentieke blik te geven op de werkomgeving en de dagelijkse werkzaamheden. Dit geeft kandidaten een levensecht beeld en trekt diegenen aan die enthousiast worden van wat ze zien. Laat medewerkers ook zelf vertellen over hun ervaringen. Authentieke testimonials van het team schetsen een realistisch beeld van je bedrijfscultuur.
Niets is frustrerender voor kandidaten dan solliciteren en vervolgens niets meer te horen. Kandidaten willen weten waar ze aan toe zijn. Door op je jobsite een gedetailleerd overzicht te geven van het sollicitatieproces en wat ze kunnen verwachten, creëer je vertrouwen en een positieve eerste indruk. Leg uit hoe lang elke fase duurt, van de ontvangstbevestiging van hun sollicitatie tot de uiteindelijke beslissing en alle fases daartussenin. Dat is niet alleen goed voor de kandidaten, maar ook voor jou. Door transparant te communiceren over je sollicitatieproces weet jij ook dat de sollicitanten geëngageerd zijn om dit proces op te starten. Ze weten namelijk perfect waar ze aan beginnen.
Regel één in marketing: schrijf voor je doelgroep, praat over wie zij zijn en wat zij nodig hebben. Regel één in employer marketing: praat ook genoeg over jezelf. Kandidaten willen weten wie jij bent als werkgever, bijna net zo graag als jij wilt weten wie zij zijn. Wees dus open over jouw visie, missie en waarden. Vertel over de successen én de uitdagingen, de cultuur en de mensen die je organisatie uniek maken. Door transparant te zijn, trek je kandidaten aan die zich echt verbonden voelen met wat je vertegenwoordigt en zich daar ook voor kunnen inzetten. Hoe meer de kandidaat over je bedrijf weet, hoe beter zij hun eigen fit kunnen beoordelen.
Het doel van een jobsite is niet om zoveel mogelijk sollicitaties te verzamelen, maar om een platform te creëren dat de juiste kandidaten aantrekt en engageert. Door eerlijk, specifiek en interactief te zijn, zal je jobsite de perfecte match aantrekken – iemand die niet alleen op zoek is naar een job, maar ook naar een fijne werkplek met een cultuur waarin die zich thuis voelt en met een missie waar die aan wil bijdragen. Die 100% match is goud waard.